Fortsätt till huvudinnehåll

Men jag då?

En liten tonårstid av "men jag då" hade jag först. Jag behövde tänka så för att vända på skutan. När folk föreslog saker och när jag själv planerade saker så fick jag tänka "men jag då, vad får jag ut av det här"?

Oooo – att vara självisk!
Det är fult.

Eller är det så?
Kanske måste vi vara det, åtminstone lite.
För om inte jag för min talan, vem ska då göra det?

Det innebär ju inte att allt måste bli på mitt sätt eller att alla alltid ska visa hänsyn till mig. Däremot innebär det att jag också räknas.

Jag tyckte att det var en prima strategi. Det tyckte inte folk runt omkring. Nej, de var ju vana vid att jag alltid ställde upp och osjälviskt la mig platt. Dörrmattan utan egen vilja, hur praktiskt som helst. Men nu var det andra tider, minsann, och det gillades icke.

De nära och kära vande sig, men i de yttre cirklarna stötte jag på motstånd. Det visade sig att många av dem jag hade omgivit mig med faktiskt mest uppskattade mig för vad jag kunde göra för dem. När jag inte längre fyllde deras kvoter, spelade med i deras bollspel och drog ner poäng åt dem, så var det inte så intressant att ha mig med.

Givetvis fick jag inse min egen del i det här. En som stryker alla medhårs och hjälper alla att må bra kommer att åtminstone delvis dra till sig folk med väldigt stora behov. Runt varje sol kretsar ett antal planeter som livnär sig på värmen, liksom. Men jag hade blivit en utbränd supernova och kunde inte längre försörja ens de närmaste med min energi. Två möjliga strategier fanns: Hitta tillbaka till min egen energi eller bli en planet som kretsar kring någon annan sol.

Jag valde energivägen!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Livets cykler

När jag fyllde 40, bestämde jag att jag fyllde 4.0 – den fjärde versionen, helt enkelt. Den första versionen var barnet och ungdomen , den jag uppfostrades till, den som bodde med sin födelsefamilj i det lilla samhället där världen var färdig. Hon som sågs som en introvert pluggis, finbarn som dansade, hon som alltid maxade alla prov. En outsider i rostbrun cape och filthatt. Flickan som skulle bli forskare, läkare, advokat eller åtminstone journalist. Den andra var tjugoåringen som gav sig ut och testade att stå på egna ben, som åkte till borgarstaden för att plugga men som blev koreograf och regissör . Hon som på tåget dit bestämde sig för att kliva av som en extrovert och självsäker person, som lyfte fram allt det kreativa, drivna och busiga i sig själv och alla. Hon som startade och drev dansskola för tusentals barn och ledde stora musikaluppsättningar, gick på premiärer och var som solen. Den tredje var mammakvinnan , som födde barn och renoverade hus. Som blev ordförande fö

Sjukling – med en hemlig längtan

Ett glatt barn var jag enligt uppgift – men jag lyckades beta av en hel del sjukdom före min 18-årsdag. Alla barnsjukdomar utom påssjukan. Lårbensbrott som 3-åring med påföljande njursten, sjukhusvistelse i många veckor. Blandade barnallergier (jordgubbar m m) och sedan svår gräsallergi (gråbo, timotej) som 12-åring. Sprutor, piller, inhalator – sommaren igenom var jag hårt medicinerad och jättetrött. Första ryggproblemen vid 13. Svår kotförskjutning, "utslitna diskar" (ha!), ischias. Gick med pyttesteg, svåra smärtor. Benhinneinflammation. Urinvägsinfektion. Många öroninflammationer, en gång så illa att jag blev döv i 3 veckor. Spricka i hälen, gips. En period med höfter som gick ur led. Förhöjd ärrbildning på axlar och bröst – det blev stora, röda ärr så fort jag kliade mig. Och de gick inte bort. Salmonella. Hu, det var inte kul. Scharlakansfeber – åh, det var när jag var vald till Nynäshamns lucia! Det vägrade jag att missa, så jag stapplade runt med 40 graders feber

Leva i lycka

Mesta möjliga lycka åt så många som möjligt. Men vad är lycka? När uppstår den? Vad gör mig lycklig? Oh, det var inte svårt. Redan som tonåring insåg jag att även om jag hade stor fallenhet för teoretiska studier och var högpresterande i skolan, så gav det mig absolut ingenting. De roliga ämnena – svenska, engelska, historia, bild, musik, religion, franska, spanska, marknadsföring – var roliga för att jag fick vara kreativ där och att de gav mig upplevelser. Att försöka förstå andra människor, med andra livsåskådningar eller i andra tidsåldrar var roligt och spännande. Det handlade om att kunna leva sig in, att fantisera och uppleva. Att skriva (på vilket språk som helst) är skapande. Däremot var jag inte så förtjust i grammatik och förstod inte alls varför mitt ständiga argument för varför jag valde en viss verbform "det hör man ju" inte räckte. Men roligast av allt var dans. Jag dansade och dansade, så mycket jag kunde. Jazz, balett, modernt, stepp förstås, karaktärsd