Fortsätt till huvudinnehåll

En fundersam själ

Ända sedan jag var liten har jag varit en grubblare. Det kanske har gått de flesta förbi, för utåt sett har jag sett ut som en doer, en som gör. Och visst: Jag har gjort. Också. Men mest har jag faktiskt tänkt.

Jag började fundera över meningen med livet när jag var 11/12 år. Vuxenlivet, framtiden – det verkade så meningslöst för mig. Ska vi bara leva för att dö? Eller för levandets skull? Skaffa barn som ska leva tills de dör? Jag sökte ett ”higher purpose”, en högre mening, ett syfte. 

Jag växte upp i en sekulariserad, eller snarare ateistisk, familj. Religion var opium för folket, något de med klent förstånd tog till när de inte redde ut sin situation. Förstånd, intelligens och naturvetenskapliga metoder var det som dyrkades i mitt barndomshem. 

Det skavde för mig. Jag kände med hela mitt väsen och varenda fiber i min kropp att det inte kunde vara hela sanningen. Dessutom tänkte jag rationellt: Om allt går ut på att födas, begripa saker, producera för att överleva för att sedan dö och bli en jordkoka efter 90 år, då är det bra meningslöst. Helt krasst: Kanske lika bra att skippa mittpartiet och gå direkt på jordkokan, så sparar vi tid?

Jag funderade på det här en hel del. Lite i smyg, sådär, medan jag var duktig i skolan och jobbade vidare med min dansutveckling. Det resulterade så småningom en dikt som hette Förtvivlans träsk. Härligt tonårsdramatisk, med rim och allt. :) Den låg i min byrålåda i många år. Jag kände att när den där tanken om att leva i 90 år för att sedan dö och återgå till en jordkoka kom över mig, då sjönk jag allt djupare i det där träsket. Så fruktansvärt meningslöst! 

Efter mycket fnulande kom jag fram till att det egentligen inte spelar någon roll om det rent objektivt finns mening med livet, om det finns en ”sann” mening. Det viktiga är att vi själva uppfattar vårt liv som meningsfullt. Om vi inte lever för att tjäna Gud, så måste vi nog i alla fall se till att spela någon sorts roll i det stora hela. 

När jag tänkte efter var mina föräldrars tro på naturvetenskapliga metoder och landvinningar just det. I den världsbilden var det meningsfullt att granska, mäta, räkna och beskriva för att de som kommer efter ska förstå mer. Ett syfte så gott som något, tänkte jag, men inget för mig. Jag ville inte förstå, jag ville uppleva! Känna, smaka, lyssna, se, njuta. Lycka – jag ville helst vara lycklig!   

Men kan en människa leva bara för sin egen lycka? Nej, kom jag fram till, det blir inte bra. Då kan andra fara illa. Så när jag var tretton år formulerade jag min första devis: ”Mesta möjliga lycka åt så många som möjligt.” DET skulle mitt liv handla om! 

En god tanke av den lilla trettonåringen.
Om jag bara hade vetat vart det skulle ta mig... 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Livets cykler

När jag fyllde 40, bestämde jag att jag fyllde 4.0 – den fjärde versionen, helt enkelt. Den första versionen var barnet och ungdomen , den jag uppfostrades till, den som bodde med sin födelsefamilj i det lilla samhället där världen var färdig. Hon som sågs som en introvert pluggis, finbarn som dansade, hon som alltid maxade alla prov. En outsider i rostbrun cape och filthatt. Flickan som skulle bli forskare, läkare, advokat eller åtminstone journalist. Den andra var tjugoåringen som gav sig ut och testade att stå på egna ben, som åkte till borgarstaden för att plugga men som blev koreograf och regissör . Hon som på tåget dit bestämde sig för att kliva av som en extrovert och självsäker person, som lyfte fram allt det kreativa, drivna och busiga i sig själv och alla. Hon som startade och drev dansskola för tusentals barn och ledde stora musikaluppsättningar, gick på premiärer och var som solen. Den tredje var mammakvinnan , som födde barn och renoverade hus. Som blev ordförande fö

Sjukling – med en hemlig längtan

Ett glatt barn var jag enligt uppgift – men jag lyckades beta av en hel del sjukdom före min 18-årsdag. Alla barnsjukdomar utom påssjukan. Lårbensbrott som 3-åring med påföljande njursten, sjukhusvistelse i många veckor. Blandade barnallergier (jordgubbar m m) och sedan svår gräsallergi (gråbo, timotej) som 12-åring. Sprutor, piller, inhalator – sommaren igenom var jag hårt medicinerad och jättetrött. Första ryggproblemen vid 13. Svår kotförskjutning, "utslitna diskar" (ha!), ischias. Gick med pyttesteg, svåra smärtor. Benhinneinflammation. Urinvägsinfektion. Många öroninflammationer, en gång så illa att jag blev döv i 3 veckor. Spricka i hälen, gips. En period med höfter som gick ur led. Förhöjd ärrbildning på axlar och bröst – det blev stora, röda ärr så fort jag kliade mig. Och de gick inte bort. Salmonella. Hu, det var inte kul. Scharlakansfeber – åh, det var när jag var vald till Nynäshamns lucia! Det vägrade jag att missa, så jag stapplade runt med 40 graders feber

Leva i lycka

Mesta möjliga lycka åt så många som möjligt. Men vad är lycka? När uppstår den? Vad gör mig lycklig? Oh, det var inte svårt. Redan som tonåring insåg jag att även om jag hade stor fallenhet för teoretiska studier och var högpresterande i skolan, så gav det mig absolut ingenting. De roliga ämnena – svenska, engelska, historia, bild, musik, religion, franska, spanska, marknadsföring – var roliga för att jag fick vara kreativ där och att de gav mig upplevelser. Att försöka förstå andra människor, med andra livsåskådningar eller i andra tidsåldrar var roligt och spännande. Det handlade om att kunna leva sig in, att fantisera och uppleva. Att skriva (på vilket språk som helst) är skapande. Däremot var jag inte så förtjust i grammatik och förstod inte alls varför mitt ständiga argument för varför jag valde en viss verbform "det hör man ju" inte räckte. Men roligast av allt var dans. Jag dansade och dansade, så mycket jag kunde. Jazz, balett, modernt, stepp förstås, karaktärsd