Fortsätt till huvudinnehåll

Arbete i samklang med livet

"Du kommer aldrig att återfå din arbetsförmåga. Du får nog acceptera att bli sjukpensionär."

Så sa min utredare på Försäkringskassan. Året var 2005 och jag var 34 år.

Jag protesterade förstås. Sa att jag är på väg, att jag känner att det går åt rätt håll. Påpekade att jag hade varit borta från arbetslivet i 3 år, varav ett år gått åt till barnafödande. Menade på att även om det tar 3 år till, så har jag ändå ca 40 år kvar som yrkesverksam.

De vek sig och jag kämpade vidare.
Men vad hade hänt om jag hade varit bara lite svagare, bara lite mindre envis? 

För mig kändes det som en dödsdom. Jag fick en gråtklump i halsen. Inte jobba? Jag som älskar det! I det skedet av mitt liv var det fortfarande grunden för min existens: Att prestera. Det var totalt knäckande att bli bedömd som slut, för jag ville ju. Bidra. Skapa. Förbättra. Vara en del av det goda i samhället.

Eftersom vi har de regler vi har kring sjukförsäkring, så hamnar vi i ett ingenmansland av icke-deltagande. Du får om du uppbär sjukersättning inte göra för mycket. Inte utbilda dig, inte jobba ideellt, inte skapa. Reglerna skickar dig helt enkelt ut från den skapande cirkeln till att observera, stå utanför.

Jag ville inte det.
Att vara 34 år, tidigare högpresterande och ytterst kapabel, och bli satt på åskådarplats? Nej. Så kan vi inte behandla människor. Vad jag hörde att Försäkringskassan sa var: "Det är inte värt att satsa på dig, du har inget att erbjuda samhället." Kanske försökte denna tjänstekvinna egentligen vara snäll, eller på något sätt låta mig få vara ifred. Genom att erbjuda mig att bli det som då hette sjukpensionär, skulle jag få mitt på det torra. Det är åtminstone min snällaste tolkning, men i ett samhälleligt perspektiv är det ändå helt förkastligt.

(Ibland har jag känt att det var dumt. Jag kanske bara skulle ha tackat ja till ersättningen, flyttat till Portugal och odlat apelsiner? Men herregud så trött jag hade varit på det efter fem år...)

Jag började jobba halvtid 2006. Gick upp till 75% 2008 och är sedan 2010 heltidsarbetande. Sedan 2013 har jag utöver det också jobbat mycket ideellt. Nu, 2019, är jag dessutom tillbaka i skapandet, kreativiteten. I'm back! Det var väl det jag trodde: Jag kom tillbaka. Klokare, starkare, större.

Utifrån denna erfarenhet vill jag göra en lista med tips. Till Försäkringskassan, Arbetsförmedlingen, andra myndigheter och även arbetsgivare. Varsågod, slit den med hälsan!

1 Låt folk som är sjuka bli friska.
Tvinga dem inte tillbaka för tidigt, det blir aldrig bra. Men släpp dem inte heller! De kommer tillbaka, vänta bara. Det tar den tid det tar. Medicinera inte bort problemen. Det är som att lägga ett lock på skittunnan – förr eller senare jäser skiten över. Ta tag i orsakerna, se bakom symptomen och gör jobbet ordentligt med en gång.

2 Anpassa arbetsbördan efter livssituation. 
Vi går igenom olika saker i olika skeden i livet. Barnafödande, småbarnsår, sjukdomar, dödsfall, ekonomiska svårigheter... Det är en del av livet. Det är billigt och medmänskligt att låta arbetsbördan följa med detta. Låta ansvar och arbetsuppgifter bölja lite fram och tillbaka, beroende på hur människan har det. För arbetsgivare: Var uppmärksam! Håll en öppen dialog. Var tydlig med att det är okej att inte orka maxa hela tiden. Finn vägar att använda varje persons kraft lagom. För myndigheter: Var inte så stelbenta! Anpassa, var följsamma, lyssna in individens behov i stunden. Lätta på reglerna! Se att det inte handlar om PÅ eller AV, utan femtio nyanser däremellan.

3 Förstå att arbete är en del av livet.
Det är viktigt att bidra. Alla vill det. Samtidigt är arbetet bara EN del av livet. Det kan inte vara meningen att vi ska ägna all vår vakna tid åt att tänka på, planera för och genomföra vårt förvärvsarbete, det som egentligen bara fyller våra allra mest grundläggande behov: Sätter mat på bordet, tak över huvudet och kläder på kroppen. Vi måste ha tid och energi kvar till att upptäcka, uppleva, känna, möta, utvecklas, söka, finna. Skapa: Sjunga, dansa, måla, odla, bygga, svetsa, brodera. Njuta. Umgås. Fundera. Det som gör oss mänskliga. Låt folk ha semester och vara lediga på riktigt. Låt anställda disponera sin tid efter sitt eget huvud. Lätta på regelverken, låt oss tänka själva.

4 Se alltings potential.
Även en sjukskrivning har kapacitet att lära oss något. Vad gick fel här? Vad hade den här personen behövt för att behålla sin hälsa? Kan den här individens erfarenheter lära oss något som andra har glädje av? Vad orkar och vill den sjukskrivna bidra med just nu?

Ingen är vinnare i ett "antingen-eller"'-system.
Det får inte vara så svart-vitt.

Och: Vi behöver fundera på hela vår samhällsutveckling.
När över 30 % av de arbetsföra och 35% av skoleleverna är sjukskrivna måste vi konstatera att vi gör något fel. Men det är en annan diskussion.





Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Kulturens roll

Jag har alltid älskat att måla och skapa i lera, sy, skriva berättelser, spela teater och snickra. Själva skapandet har alltid varit lika självklart som att andas eller äta för mig. Däremot har jag aldrig förstått mig på sport. När jag var 10 år var jag snabb. Jag blev därför värvad till friidrottsklubben av en kompis. På första träningen sprang jag fortare än alla andra och fick springa mot de lite äldre. Jag sprang fortare än dem också. Efter den gången gick jag aldrig mer tillbaka till träningen. Min far kunde inte förstå det. Jag kunde först inte förklara, men så småningom kom det: Varför? Varför ska jag springa? Det gav mig ingenting. Tävlandet var helt ointressant. Och att springa samma sträcka om och om igen? Fruktansvärt enahanda.   Som vuxen har jag dock funderat över det här. Det finns ju ett oerhört engagemang för både sport och kultur, så det finns definitivt ett behov av båda. Men vad gör de här olika krafterna i våra liv? Och har vi bala

Livets cykler

När jag fyllde 40, bestämde jag att jag fyllde 4.0 – den fjärde versionen, helt enkelt. Den första versionen var barnet och ungdomen , den jag uppfostrades till, den som bodde med sin födelsefamilj i det lilla samhället där världen var färdig. Hon som sågs som en introvert pluggis, finbarn som dansade, hon som alltid maxade alla prov. En outsider i rostbrun cape och filthatt. Flickan som skulle bli forskare, läkare, advokat eller åtminstone journalist. Den andra var tjugoåringen som gav sig ut och testade att stå på egna ben, som åkte till borgarstaden för att plugga men som blev koreograf och regissör . Hon som på tåget dit bestämde sig för att kliva av som en extrovert och självsäker person, som lyfte fram allt det kreativa, drivna och busiga i sig själv och alla. Hon som startade och drev dansskola för tusentals barn och ledde stora musikaluppsättningar, gick på premiärer och var som solen. Den tredje var mammakvinnan , som födde barn och renoverade hus. Som blev ordförande fö

När jag blir stor

"Vad ska du bli när du blir stor? Rita en bild och berätta för dina kamrater." Det var årskurs 2 i skolan. Barnen runt omkring mig satte fart. Brandmän, poliser, sjuksköterskor och lärare började ta form. Jag visste precis vad jag skulle rita! Tips till intresserade: 1 Om du går i en skola i ett sekulariserat arbetarsamhälle, där INGEN (och jag menar ingen) är religiös, säg inte att din framtidsdröm är att bli Jesus. 2 När den snälla läraren säger att du får ångra dig, dräm inte till med President som nummer två. Bild från Jesus Christ Superstar, Växjö. Foto: Mats Samuelsson (?) Det är inte lätt att vara barn. Jag var sju år, eftersom jag hade börjat ett år tidigare i skolan, och hade inga som helst begrepp om lagom eller möjligt. Vadå, Jesus gick väl inte i Jesus-skola? Vad är det som säger att inte jag kan bli nästa Jesus? Och jag veeet att vi inte har president i Sverige, men vad är det som säger att det är så när jag blir stor? Förresten kanske jag vill bo någ